pátek 2. ledna 2015

Suma sumárum 2014 2/3

Leden - naplno žiji Lysacupem, co víkend to závod, přes týden zvládnu max. 2 tréninky. Výkonnost se nijak extra neposouvá, tréninky drtím na krátkých kopcích, schodech. Střihnu si první závod s celkovým převýšením nad 1000m ( Lysacup 3v1 +1600m ) a zjistím, že křeče můžu dostat i na kratší trase než je maraton. Hodně nevyvážený měsíc, ale na to přijdu až později. Přesto primární úkol jsem zvládl - hýbat se.



Únor - kopce, Lysá, Lysacup, je toho docela dost, přesto mě to baví. V závěru měsíce si dáme první společný trénink v rámci Pepa teamu, je z toho nakonec test na 3 km, který odcválám těsně nad 12 minut. Objemy přesto nijak nerostou a celkově mám běhání trochu jednotvárné a nohy sem tam zabolí.



Březen - lezení po kopcích se pro mě stává závislostí, vidina horského maratonu v květnu mé nadšení vždy zvýší, ale jsou tam určitě i obavy, abych celý závod dokázal absolvovat. A tak je třeba začít zvedat objemy, to se mi podaří skoro o 100% oproti předchozím měsícům. Podruhé v životě naběhám za měsíc přes 200km, únava se dostaví, o tom žádná. Celkově tento měsíc patří k těm pestřejším, dám si tréninkově 1/2M, na ovále se otestuji 30min. kroužením, zaběhnu si z FM do Paskova formou střídáním 400m úseků ( 15x400m @ 4:00/km ), běžím z práce domů, kromě Lysé si několikrát proběhnu Pal. hůrky a část horského maratonu Perun. A také se mi podaří poranit si kotník při jednom seběhu z Lysé a tady začíná dlouhá zotavovací doba, kdy nerespektuji bolest, což se mi mnohokrát vymstí.


Duben - Asi nejutrápenější měsíc, bolest v kotníku se rozjede naplno, na rovinkách o něm nevím, ale stačí menší výmol, nerovnost a všechny úpony o sobě dají vědět. Nějakým zázrakem s tím odběhnu svůj první krosový závod, to mě moc bavilo. Vyzkouším si vybíhání Palkovické sjezdovky ( 7x +90m ), kde to pořádně zavařím okosticím. Ještě zvládnu absolvovat o týden později 1/4M v Jilešovicích, ale pak si následně několikrát opět zvrtnu nohu a konečně zvolním..nebo ne? Ale ano, dávám pauzu na 10 dní, prokládám to bazénem a není to vůbec dobré. V závěru měsíce to trochu rozhýbu, ale žádná sláva.

Květen - první květnový víkend odkulhám horský maraton, kotník otejpovaný, k tomu hůlky, jen košík na houby mi chyběl..z běžeckého závodu je rázem chodecká paráda. Výsledek nijak oslnivý, ale zkušeností jsem pobral dost. Následuje pomalý návrat do normálu, kdy pobíhám hlavně po asfaltu a trochu šetřím kotník. Opět nabírám objemy, začínám více vnímat data z pulsmetru, ale ještě pořádně nevím, jak s nimi naložit. Dozvídám se něco málo o ročních cyklech - aerobní základ, síla, rychlost, jen co s tím v polovině roku? Zaběhnu si na ovále svůj první 5 km závod, kde doufám, že se dostanu pod 20 minut, ale do cíle se doplazím skoro o 2 minuty pomaleji, přesto si vytvořím OR. V závěru měsíce si užiji parádní závod na Lysou, pořádaný týmem X-Air.


Červen - v tomto měsíci již naplno studuji data z garminu, pořídím si i krokoměr, jsem nadšený z informací, které jsem načerpal z několika článku na internetu od Phila Maffetona. Chybí mi aerobní základ, když se zpětně dívám na uplynulé měsíce, je tam mnoho silových běhů, ale minimum těch, co by mi rozvíjely vytrvalost. Mám před sebou další extrém - L4L ( 64km / + 3700m ) , takže by to chtělo zapracovat i na výdrži. Přesto si v rámci běžecké ceny FM odběhnu 2 krátké závody, ten kratší na ovále - 1 míle, mě nadchne, protože překvapím sám sebe rychlostí, kterou jsem vůbec nečekal (  čas 5:47 :) ) . Něco málo odběhám i na dovolené, kde se hlavně snažím o co nejdůkladnější nápravu kotníku - pořád bolí. Po návratu do ČR se mi podaří zabloudit v okolí Morávky, kdy za den uběhnu 45 km, kotníku to nevadí, ale minimalistické botky MT10 dají zabrat všem okolním úponům u prstů na obou chodidlech, takže mám opět co řešit.


Červenec - maximální důraz na kontrolovaný běh, kdy se držím na hranici aerobního pásma, zároveň postupně zkoumám celou trasu Lysohorského čtyřlístku, někdy sám, jindy s kamarády. Nakonec toho zase tak moc nenaběhám a opět spíš chodím, přesto mi dlouhé štreky dávají zabrat a přes týden jsem nepoužitelný pro kvalitnější tréninky. Trápí mě dost bolest chodidel, kotník je už konečně funkční a nebolí. Kolik? Skoro 5 měsíců bolesti, trápení. Teď už vím, že musím příště zvolnit, proto i nyní v kopcích více odchodím, než odběhám.

Srpen - a je to tady! Nemožné se stává skutečností, nějakým zázrakem absolvuji celý L4L, který mě velmi psychicky zocelí. Po necelém týdnu opět najíždím na objemy, ale tentokrát na rovině. Najednou pro mě uběhnout 20 km "nic" neznamená, do konce měsíce nastřádám přes 300 km, což byl pro mě velký skok.

Září - z rovinek se opět přesouvám do kopců, tentokrát se však držím více při zemi a pobíhám v různých roklinách, kde není nouze o seběhy a další výstupy na kratší vzdálenosti. Běh do kopců získává opět na dynamice, ale v kombinaci s většími vzdálenostmi jsem dost slabý. Na konci měsíce si zaběhnu další horský maraton a konečně mám pocit, že jsem větší část odběhal, přesto cílový čas opět žádný zázrak. Tentokrát nepokořím metu vzdálenostní, ale výškovou, mám nastřádáno skoro +8000m.

Říjen - nejprve mám pocit, že se po posledním závodu opět rychle nastartuji, opak je pravdou. Přichází únava, náznaky nemocí, ale ustojím to. Vylepším si OR na 10 km časem 42:22, jinak spíš pobíhám tak různě po okolí a užívám si toho, že mě nic extra nebolí. 

Listopad - H10, start Lysacupu, nemoci, únava, několika denní pauzy, pokusy o dvou fázové tréninky, domácí posilování, hledání rovnováhy tak nějak ve všem. Velmi zvláštní měsíc, ale vytrval jsem a oplatilo se. Dost hloubám nad skladbou tréninků, mnoho lidí spřádá plány na příští rok, což mě nakopne začít uvažovat trochu dopředu. 

Prosinec - už od začátku měsíce mám jasno, že dokud nebudu dostatečně rychlý a efektivní na rovinkách, těžko obstojím v bojích na kopcích. Plánuji podrobně zimní přípravu, následně jarní, několikrát vše překopávám. Ze závodění si odběhnu akorát 8km na Dožínkách, Lysacup mi nevychází, vypadá to nadějně pouze na Silvestra. Testuji se po delší době, jak je na tom aerobní rychlost a oproti létu jsem dosáhl zlepšení o několik desítek sekund na km. Zkouším pomalu stupňovat intenzitu, měnit typy běhů, snažím se zaměřit na lepší efektivitu běhu studováním vlastního stylu. Objem dosáhne v závěru měsíce 320 km, představa byla o cca. 50 - 70km vyšší, přesto jsem rád, jak se věci kolem běhání vyvíjí a těším se na další sezonu.

Žádné komentáře:

Okomentovat