neděle 4. ledna 2015

Suma sumárum 2014 3/3

Ještě bych rád zmínil pár bodů, které si myslím, že jsou důležité pro tento rok, ale zabývat se jimi budu dlouhodobě.

stravování - váha
Než se pořádně v zimě rozběhám, držím váhu kolem 85-87kg, což je sice pořád lepší, než na začátku předchozího roku ( 92kg ) , ale cítím se být těžký, běžecký styl je spíš napodobenina medvědího tanečku. Postupně začnu na sobě testovat různé variace potravin, omezování příjmu pečiva, sladkého až se dostanu do fáze, kdy tyto potraviny na čas úplně vytěsním ( bezbolestně :) ) z jídelníčku. K tomu přidám dlouhé tréninky, dostatek kvalitní stravy, založené na pestrosti a váha rychle letí dolů. Největší výkyvy pozoruji po 4-5h bězích, kdy po doběhnutí tělo následující 2-3 dny střádá zrovna tak 2-3kg navíc, pak se to pomalu ustálí na váze, jako byla před delším výkonem. Do léta jsem skoro na 80kg a dnes kdy píšu tento článek mám už dlouhodobě stabilních 80-81kg. Stravovací návyky mi zůstaly, přesto občas nepohrdnu několika krajíci čerstvého domácího chleba, nebo sladkou náloží ve formě palačinek s nutellou, smetanou, atd... :) . 

regenerace
ať už regenerační běhy v nízkých tepech, nebo posilování s vlastní váhou doma mi dodávají velkou oporu do dalších intenzivních tréninků. Ledování a občasný strečink je taky fajn. Dřív jsem považoval za nejlepší regeneraci nicnedělání, ale následná ztuhlost a nechuť byla deptající.

posilování svalových skupin pro běh
dlouho jsem tuto záležitost bral hodně zprudka, jak jsem byl zvyklý na makání ve fitku, ale opravdu mi stačí málo k tomu, abych postupně zapojoval a lépe využíval slabší svalové skupiny ( nejslabší u mě bude asi pánevní oblast - malý zdvih kolen ) , během dne se snažím o pár jednoduchých cviků, intenzivnější formou pak při SBC.

P. Maffetone - od tohoto pána jsem se naučil lépe poslouchat své srdce :) a to doslova. Dřív jsem data z hrudního pásu nijak nezpracovával a akorát jsem byl ohromený, jak vysokých tepů dosáhnu. Dnes na tepové frekvenci zkouším budovat celý trénink. Dále mi tento pán otevřel oči ve stravovacích návycích. 

A. Lydiard -  roční fáze v životě běžce, tak nějak ve stručnosti jsem začal vnímat zimní přípravu, sezonu, letní "přestávku", atd. Dřív jsem neměl žádné povědomí o jednotlivých fázích jako budování obecné vytrvalosti, síly, rychlosti. Myslím, že je to i vidět z mých tréninků. Další velký "aha" moment přišel, když jsem shlédl naučné video od Lydiarda, jak budovat sílu a běžecký styl v kopcích pomocí odpichů, odrazů do výšky, vysokých kolen.

V. Zwiefelhofer - kniha o tomto pro mě doposud neznámém běžci mi opět nastínila, jak by mohl vypadat postupný vývoj tréninků do budoucna s přihlédnutím na moji aktuální výkonnost. Není dne, kdy bych v ní nelistoval, nutí mě uvažovat, jak se sobě stát co nejlepším trenérem. Zároveň Vlastík v knize zmiňuje v obdobném pojetí to, co oba výše uvedení pánové, ale především formou praktického využití.

skladba tréninků
základem je mít jasný cíl, na jaký typ závodu chci trénovat, dokud jsem v tomto neměl jasno, těžko jsem si mohl nastřelit smysluplný trénink a hlavně dlouhodobějšího charakteru. Volba délky tréninku, intenzity, to vše jsem dlouho neřešil. Dostal jsem nápad, že poběžím tam a tam a rychlost jsem si "nastavil" podle chuti, aniž bych v tom měl nějaký systém. Druhý den jsem to vzal z jiného konce a třetí den jsem byl vyplivnutý, bez energie. Pak následovala pauza, abych začal znovu ve stejné, nebo pomalejší intenzitě bez viditelného posunu. Postupné zvyšování intenzity, nějaké mikro cykly, to mi nic neříkalo. A teď v tom vidím smysl a snad i dlouhodobější nárůst výkonnosti. 

kadence vs. délka kroku
dlouho jsem bál protáhnout krok, a tak jsem makal pouze na kadenci kroků. Povedlo se mi během roku zlepšit ze 160 na 180 kroků/min na rovinkách. Lze ještě trochu zrychlit, ale přeci jen měřím 188cm, není moje délka kroku 1,08 - 1,2m nějak málo? Když jsem si letos pořídil krokoměr, nevěnoval jsem délce kroku velkou pozornost. Přitom po prozkoumání některých závodu: 1 míle ( délka kroku 1,7m ) , nebo většina 5-10km závodů (1,5m) mi došlo, že delší kroky umím :) , jen tomu něco chybí a to především správná technika - vysoká kolena, ne natažená noha a pak silný odraz! Je to všechno? Ještě ty lenivé pracky, které využívám v tak malém rozsahu, že ani o nich nevím. A pak už jen taková drobnost jako dostatečná síla v pánevní oblasti, abych ty nohy uměl přitáhnout výš.

To jsou pro mě další podstatné objevy a poznání roku 2014, kterým se chci intenzivně věnovat i do budoucna. A taky už nemám, co bych sumarizoval :) .

Žádné komentáře:

Okomentovat